close
آخرین مطالب
  • تبلیغ شما در اینجا
  • طراحی سایت شخصی
  • طراحی سایت فروشگاهی
  • طراحی سیستم وبلاگدهی
  • سیستم سایت ساز اسلام بلاگ
  • مگا برد - پلتفرم خرید اینترنتی قطعات موبایل مگابرد
  • تحلیل و نمودار سازی فرم های پلاگین گرویتی وردپرس
  • اولین تولید کننده پلاگین های مارکتینگ و سئو کاملا ایرانی
  • اولین پلاگین دیجیتال مارکتینگ وردپرسی
  • loading...
    YourAds Here YourAds Here

    دنیای دیجیتال

    بازدید : 807
    يکشنبه 30 خرداد 1400 زمان : 10:52

    تحول دیجیتال، امروزه به شکلی در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی ما در حال اجرا و پیاده‌سازی است که شناخت جامع و کامل از این موضوع وجود ندارد، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مسیری انجام می‌شود که نتیجه ای جزء اتلاف زمان و عدم خروجی برای کشور چیزی در پی نخواهد داشت.

    اگر بخواهیم از تحول دیجیتال در قالب یک تعبیر توضیح دهیم می‌توان چنین بیان کرد:

    تحول دیجیتال فرصت دیروز، الزام امروز و عامل بقای فردای ماست .”

    دارونیسم دیجیتال چیست؟

    دارونیسم دیجیتال بدین معنی است که در دنیای پیشرو، تنها کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌هایی بقا خواهند داشت که بتواند به بهترین شکل با انقلاب و تحولات عصر دیجیتال منطبق شوند.

    جالب است بدانید که طبق آمار ۵۰۰ شرکت برتر فورچون در سال ۲۰۱۷ تنها ۱۲ درصد از شرکت ها از لیست ۵۰۰ شرکت برتر فورچون در سال ۱۹۵۵ در این لیست حضور دارند و عامل اساسی این ریزش، عدم انطباق پذیری این شرکت‌ها با تحولات عصر دیجیتال می باشد. بسیاری از این شرکت‌ها یا از بین رفته اند ، ورشکست شده‌اند و یا اگر هم در حال حاضر وجود داشته باشند دیگر همان اسم و رسم قبلی خود را ندارند.

    ( برای اطلاعات بیشتر به مقاله اینجانب به عنوان “چرا عملکرد گذشته رهبران کسب و کار در شرکت ها، نمایانگر نتایج آینده آنها نیست “. مراجعه فرمایید.

    در دنیای عصر دیجیتال، فاکتور سرعت، عامل اساسی و تعیین کننده برتری شرکتها و سازمانها می باشد. بر خلاف عامل قبلی که در دنیای عصر صنعتی ، ماهی های بزرگ، ماهی های کوچک را می بلعیدند اما امروزه ماهی های سریع، ماهیهای کند را می بلعند.

    آقای مارک بنیوف مدیرعامل Salesforce عامل سرعت را در دنیای عصر دیجیتال اینطور تشبیه می کند:

    سرعت،ارز رایج امروز کسب و کارها استSpeed is new currency of business . “

    دنیای عصر دیجیتال

    و این معیاری برای موفقیت و شکست شرکتها ، در دنیای عصر دیجیتال پیش رو است.

    در واقع در مفهوم دارونیسم دیجیتال، تنها شرکت‌هایی باقی خواهند ماند که با سرعت و چابکی، بتوانند خودشان را با ویژگی‌ها ، منطق و اقتضائات عصر دیجیتال هماهنگ کنند.

    مجمع جهانی اقتصاد طی گزارشی اعلام کرده است که تحول دیجیتال دریک دهه آینده(تا ۲۰۲۸) صد تریلیون دلار ارزش می تواند برای اقتصاد و جامعه به وجود بیاورد. در این گزارش هم تاکید شده است که تحول دیجیتال مختص و مربوط به یک صنعت نیست و تمام صنایع و اقتصاد موجود را در بر می‌گیرد.

    برای اشرافیت کامل در مفهوم تحول دیجیتال، لازمه آن تسلط به مفهوم عصر دیجیتال است.

    عصر دیجیتال
    عصر دیجیتال

    عصر دیجیتال چیست ؟

    عصر دیجیتال به برهه ای از تاریخ اطلاق می شود که در درون آن، استفاده از فناوری های دیجیتال در سراسر آن رایج شده است و وابستگی بشر به این فناوری ها به بالاترین حد خود رسیده است. عصری که در آن فناوری بخشی از بازی نیست بلکه خود بازی است.

    عصر دیجیتال به دو برهه زمانی قابل تقسیم بندی است:

    1- عصر الکترونیکی شدن
    2- عصر دیجیتالی شدن

    دوران عصر دیجیتال از دهه ۹۰ میلادی با ظهور اینترنت و شرکت‌های دات کام آغاز شده است و دنیایی به نام دنیای مجازی پدید آمد ، کسب و کارهای آنالوگ آن زمان توسط نسل اول فناوری‌های دیجیتال ( اینترنت، GPSو …) به کسب و کارهای الکترونیکی تغییر وضعیت دادند.(مانند کسب و کارهای کتاب، روزنامه، تبلیغات و …) فناوری های نسل دوم ، فناوری‌های تحول‌آفرین(disruptive technology) می باشند که عامل انگیزشی برای ما انسانها هستند. با ظهور فناوری‌های تحول‌آفرین، یعنی نسل دوم فناوری‌های دیجیتال، عصر دیجیتال نمود واقعی پیدا کرد (شبکه‌های اجتماعی، بلاکچین، IOT ،هوش مصنوعی، رایانش ابری، رایانش موبایل،…)
    که ما را وارد محیط دیجیتال امروز کردند.

    در دوره الکترونیکی شدن، شرکت ها دنبال داشتن وب سایت یا فروشگاه‌های آنلاین بودند در حالی که در دوره دوم عصر دیجیتال، صحبت از فروشگاه های دیجیتال(Digital Store) هست، این فروشگاه های دیجیتال، در کنار ویژگی‌های نسل اول، محیط فیزیکی هم دارند که این محیط با قابلیت های فناورانه تجهیز شده است.

    دوره دوم عصر دیجیتال، یعنی عصر دیجیتالی شدن دارای هفت قابلیت است که عبارتند از:

    1- قابلیت اتصال(connectivity)
    مدیریت انرژی، بحران ها و… از طریق اپلیکیشن ها از راه دور به کمک قابلیت IOT

    2- قابلیت تعامل(Interaction) : بین انسان‌ و فناوری ها

    3- قابلیت تحرک(Mobility)
    مانند اپلیکیشن های کاری، استفاده از تاکسی سرویس ها،…

    4- تحلیل گری دیتا (Analytics)
    استفاده از دیتا آنالیتیکس برای تحلیل نظرات شبکه‌های اجتماعی و …

    5- قابلیت به روز رسانی (Update)
    به روز رسانی سیستم عامل های خودرو، لوازم خانگی و…

    6- توصیه گری(Recommending)
    مثل اپلیکیشن‌های مسیریاب (map و …) ، اپلیکیشن های غربالگری پزشکی و. ..

    7- قابلیت افزودن
    واقعیت افزوده در آثار باستانی برای مشاهده آن چه در گذشته بوده است.

    تحول دیجیتال
    تحول دیجیتال

    تحول دیجیتال چیست؟

    تحول دیجیتال یعنی بازآفرینی یک موجودیت برای موفقیت در عصر دیجیتال (با در نظر داشتن 7 قابلیت بیان شده در عصر دیجیتال) یا به عبارتی تحول دیجیتال یعنی ساخت موجودیتی در تراز عصر دیجیتال. این موجودیت می تواند یک سازمان، تیم، شرکت و یا یک کشور باشد.

    تحول دیجیتال بیش از آنکه موضوعی فناورانه باشد یک موضوعی فرهنگی، اجتماعی، انسانی است.

    تحول دیجیتال به معنای دیجیتال‌سازی یا همان نسل اول عصر دیجیتال یعنی عصر الکترونیکی شدن(نسل اول فناوری‌ها) نیست. وقتی از تحول دیجیتال صحبت می‌کنیم یعنی صحبت از تغییر فرایندها، تغییر محیط کار، تغییر محیط تجربه ساز برای مشتری و ذینفعان، تغییر مدل کسب و کار، تغییر بازآفرینی یک سازمان از تفکر تا عملکرد است.

    کسب و کارهای امروز دنیای دیجیتال
    نظرات این مطلب

    تعداد صفحات : 0

    درباره ما
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    چت باکس




    captcha


    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 20
  • بازدید کلی : 7362
  • کدهای اختصاصی