دنیای دیجیتال

بازدید :1443
يکشنبه 30 خرداد 1400زمان :11:12
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کسب و کارهای امروز دنیای دیجیتال چیست؟

امروزه نسلی را شاهد هستیم که هم دنیای بدون تکنولوژی را تجربه کرده و باور دارد زمانی افراد بدون گوشی هوشمند زندگی می کردند و هم زمانی را تجربه کرده که مطمئن است بدون استفاده از امکانات دنیای اینترنت زندگی سخت تر می شود.

باید ناچاراً باور کنیم دنیای دیجیتال، آینده زندگی ما را رقم می زند و نمی توان سرنوشت بشر را از دست او باز پس گرفت، چه کسی فکر می کرد دیجیتال و ابزارهای آن، آنقدر قدرتمند شوند که علاوه بر سازمان های بزرگ زندگی عادی مردم را نیز تحت تأثیر قرار دهند؟
در دنیای اینترنتی امروز وقتی همه کسب و کارها به هم متصل می شوند خوب می توان تصور کرد که چه بازاریابیعظیمی می تواند به انتظار آن ها نشسته باشد، زمان کوتاه دست یابی به مشتریان و دریافت نیازها و نظرات آن ها به حداقل رسیده و کسب و کارها برای اینکه در میدان تبلیغات از رقیبانشان عقب نیُفتند، مجبورند خود را در همه زمینه ها و فضاهای اینترنتی نشان دهند.


کسب و کارهای دیجیتالیسعی در بالا بردن ارزش خود و رساندن سازمانشان به بالاترین حد و پذیرفته شدن در تعاملات و خرید و فروش ها دارند، در دنیای دیجیتالیشما با برقرار کردن رابطه با یکی از مخاطبان به را حتی به مخاطبان دیگر مانند یک شبکۀ به هم پیوسته دسترسی پیدا کرده و این نکته قابل تأملی است و می توان آن را به چشم یک فرصت مناسب نگاه کرد، امّا نکته قابل توجه این است که رقیبان تان نیز تا همین حد به مشتریان شما دسترسی داشته و می توانند آن ها را به سوی شرکت و محصولات خود جذب نمایند.


کسب و کارهای امروز دنیای دیجیتال تغییر کرده و دنیای هوشمندی که در گذشته تصور آن هم ممکن نبود امروزه رخ می نمایاند و نتیجه آن را در رباتهای هوشمند می بینیم که به راحتی جای آدمی را در کسب وکارها گرفته اند، شرکت ها ترجیح می دهند بجای اینکه هزینه خود را صرف خرید ونگهداری تبلیغات خود نمایند از چاپگرهای سه بعدی برای تبلیغات در همان زمان و مکان استفاده نمایند یا دوربین های تشخیص هویّت که در فروشگاه ها وجود دارد می تواند در کسری از ثانیه تمام هویت شما را مشخص کند و لیستی از خریدهای قبلی و احتیاجاتتان را در اختیار آن فروشگاه بگذارد و آن فروشگاه را در خدمت رسانی بهتر یاری کند.

مسلماً فضایی که اینترنت برای کسب و کارها بوجود آورده، شما و سازمان تان را موظّف می کند که در روش خود تجدید نظر کنید و برای تبدیل به یک سازمان دیجیتالی تحولی عظیم و بنیادی در آن ایجاد نمایید.
دیجیتالی شدن وقتی وارد یک سازمان می شود تمام جنبه های مختلف آن سازمان را تحت تأثیر خود قرار می دهد از رابطه با مشتریان گرفته تا فعالیت های خود سازمان، از تغییرات بزرگ و بنیادی تا تغییر زیر ساخت ها را شامل می شود.


در تحول دیجیتالیبه تاًثیر دیجیتال در تمامی زمینه های کسب وکار توجه شده و آن ها را به یک گروه منسجم تبدیل می کند و به اصطلاح یک سازمان را به صورت ریشه ای تغییر می دهد، دقت کنید تمام قسمت های شرکت شما در امر دیجیتالی سازی با هم هماهنگ باشند و هر یک با مهارت هایی که دارند مکمل هم بوده و یکپارچگی خود را حفظ کنند، این امر را در رأس توجه مدیران شرکت قرار دهید.


مدیران موفق خود می دانند که زمان خودنمایی و اطاعت بی چون و چرا گذشته بلکه آن ها به کارمندان خود اجازه می دهند ایده های خود را بیان کنند وحتی آن ها را در بیان ایده هایشان تشویق می کنند هر چند هدف اصلی را از ابتدا خود تعیین نموده ولی کارمندانشان را در انتخاب راه آزاد می گذارند، بدین ترتیب دیگر از بیان اشتباهات و آسیب پذیری خودهراسی ندارند زیرا می دانند که کارمندانشان آن ها را در حل مسئله یاری می کنند.


در کسب و کارهای دیجیتالی توجه به این موارد حائز اهمیّت است که مشتریان ممکن است به روش های مختلفی با سازمان شما ارتباط برقرار کنند شناختن این راه ها و فهمیدن این که فرآیند دیجیتال سازی چگونه می تواند در بهتر شدن این رابطه کمک کند می تواند در برقراری رابطه مشتریان با شرکت شما پیشرفت حاصل نماید.
مطمئناً هر چند یک برنامه ریزی صحیح وکار آمد باشد تا به مرحلۀ اجرا در نیامده نمی توان در مورد نقطه ضعف هایش سخن گفت با اجرایی کردن برنامه های خود و نظر سنجی از مشتریان نقاط ضعف خود را یافته و آن ها را اصلاح نمایید.


در بسیاری از زمان ها تغییرات دیجیتالی وارد یک سازمان شده امّا به سرانجام مطلوب ختم نگشته است زیرا بودجه های سازمانی برای این امر درست تنظیم و برنامه ریزی نشده به همین علت بسیاری از این برنامه ها نیمه به حال خود رها شده اند.
زمان بندی نیز در برنامه ریزی های یک شرکت از اهمّیّت زیادی برخوردار است، سرمایه گذاری های کوتاه مدّت باعث حفظ بودجه و از هدر رفتن آن جلوگیری می کند، مثلاً اگر در یک برنامه ریزی متوجه بالا بودن رشد ثبت نام مشتریان جدید و برقراری بالای ارتباط مشتریان با یک محصول هستید، آن برنامه ریزی مؤثر و موفق بوده است.
نوآوری در برنامه ریزی وکشف ایده ای عملی کاری است که می تواند یک سازمان را در زمان کوتاهی به مؤفقیت برساند ،ایده های جدید را کشف کنید وسپس آن ها را به چالش بکشید و آن هایی که از این آزمون با سر بلندی بیرون آمدند را گزینش کرده واجرائی نمایید بسیاری از این ایده ها خلاقانه و تأثیر گذارند .
به هر حال نمی توان نادیده گرفت که امروزه ورود به بازار کسب و کار بدون ورود به دنیای دیجیتال به راحتی امکان پذیر باشد زیرا کسب وکارهای دیجیتالی به سرعت رشد کرده و به سود آوری می رسند و یک فرد مبتدی با سرمایه ای اندک هم می تواند یک کسب وکار پر در آمد به راه بیندازد.



مشاهده پست مشابه : بعد از مرگ چه بر سر بیت کوین های شما می آید؟
بازدید :823
يکشنبه 30 خرداد 1400زمان :10:52
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تحول دیجیتال، امروزه به شکلی در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی ما در حال اجرا و پیاده‌سازی است که شناخت جامع و کامل از این موضوع وجود ندارد، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مسیری انجام می‌شود که نتیجه ای جزء اتلاف زمان و عدم خروجی برای کشور چیزی در پی نخواهد داشت.

اگر بخواهیم از تحول دیجیتال در قالب یک تعبیر توضیح دهیم می‌توان چنین بیان کرد:

تحول دیجیتال فرصت دیروز، الزام امروز و عامل بقای فردای ماست.”

دارونیسم دیجیتال چیست؟

دارونیسم دیجیتال بدین معنی است که در دنیای پیشرو، تنها کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌هایی بقا خواهند داشت که بتواند به بهترین شکل با انقلاب و تحولات عصر دیجیتالمنطبق شوند.

جالب است بدانید که طبق آمار ۵۰۰ شرکت برتر فورچون در سال ۲۰۱۷ تنها ۱۲ درصد از شرکت ها از لیست ۵۰۰ شرکت برتر فورچون در سال ۱۹۵۵ در این لیست حضور دارند و عامل اساسی این ریزش، عدم انطباق پذیری این شرکت‌ها با تحولات عصر دیجیتالمی باشد. بسیاری از این شرکت‌ها یا از بین رفته اند ، ورشکست شده‌اند و یا اگر هم در حال حاضر وجود داشته باشند دیگر همان اسم و رسم قبلی خود را ندارند.

( برای اطلاعات بیشتر به مقاله اینجانب به عنوان “چرا عملکرد گذشته رهبران کسب و کار در شرکت ها، نمایانگر نتایج آینده آنها نیست “. مراجعه فرمایید.

در دنیای عصر دیجیتال، فاکتور سرعت ، عامل اساسی و تعیین کننده برتری شرکتها و سازمانها می باشد. بر خلاف عامل قبلی که در دنیای عصر صنعتی ، ماهی های بزرگ، ماهی های کوچک را می بلعیدند اما امروزه ماهی های سریع، ماهیهای کند را می بلعند.

آقای مارک بنیوف مدیرعامل Salesforce عامل سرعت را در دنیای عصر دیجیتال اینطور تشبیه می کند:

” سرعت،ارز رایج امروز کسب و کارها استSpeed is new currency of business . “

دنیای عصر دیجیتال

و این معیاری برای موفقیت و شکست شرکتها ، در دنیای عصر دیجیتال پیش رو است.

در واقع در مفهوم دارونیسم دیجیتال، تنها شرکت‌هایی باقی خواهند ماند که با سرعت و چابکی، بتوانند خودشان را با ویژگی‌ها ، منطق و اقتضائات عصر دیجیتال هماهنگ کنند.

مجمع جهانی اقتصادطی گزارشی اعلام کرده است که تحول دیجیتال دریک دهه آینده(تا ۲۰۲۸) صد تریلیون دلار ارزش می تواند برای اقتصاد و جامعه به وجود بیاورد. در این گزارش هم تاکید شده است که تحول دیجیتالمختص و مربوط به یک صنعت نیست و تمام صنایع و اقتصاد موجود را در بر می‌گیرد.

برای اشرافیت کامل در مفهوم تحول دیجیتا ل، لازمه آن تسلط به مفهوم عصر دیجیتال است.

عصر دیجیتال
عصر دیجیتال

عصر دیجیتال چیست ؟

عصر دیجیتال به برهه ای از تاریخ اطلاق می شود که در درون آن، استفاده از فناوری های دیجیتال در سراسر آن رایج شده است و وابستگی بشر به این فناوری ها به بالاترین حد خود رسیده است. عصری که در آن فناوری بخشی از بازی نیست بلکه خود بازی است.

عصر دیجیتال به دو برهه زمانی قابل تقسیم بندی است:

1- عصر الکترونیکی شدن
2- عصر دیجیتالی شدن

دوران عصر دیجیتال از دهه ۹۰ میلادی با ظهور اینترنت و شرکت‌های دات کام آغاز شده است و دنیایی به نام دنیای مجازی پدید آمد ، کسب و کارهای آنالوگ آن زمان توسط نسل اول فناوری‌های دیجیتال ( اینترنت، GPSو …) به کسب و کارهای الکترونیکی تغییر وضعیت دادند.(مانند کسب و کارهای کتاب، روزنامه، تبلیغات و …) فناوری های نسل دوم ، فناوری‌های تحول‌آفرین (disruptive technology) می باشند که عامل انگیزشی برای ما انسانها هستند. با ظهور فناوری‌های تحول‌آفرین، یعنی نسل دوم فناوری‌های دیجیتال، عصر دیجیتال نمود واقعی پیدا کرد (شبکه‌های اجتماعی، بلاکچین، IOT ،هوش مصنوعی، رایانش ابری، رایانش موبایل،…)
که ما را وارد محیط دیجیتال امروزکردند.

در دوره الکترونیکی شدن، شرکت ها دنبال داشتن وب سایت یا فروشگاه‌های آنلاین بودند در حالی که در دوره دوم عصر دیجیتال، صحبت از فروشگاه های دیجیتال(Digital Store) هست، این فروشگاه های دیجیتال، در کنار ویژگی‌های نسل اول، محیط فیزیکی هم دارند که این محیط با قابلیت های فناورانه تجهیز شده است.

دوره دوم عصر دیجیتال، یعنی عصر دیجیتالی شدن دارای هفت قابلیت است که عبارتند از:

1- قابلیت اتصال(connectivity)
مدیریت انرژی، بحران ها و… از طریق اپلیکیشن ها از راه دور به کمک قابلیت IOT

2- قابلیت تعامل(Interaction) : بین انسان‌ و فناوری ها

3- قابلیت تحرک(Mobility)
مانند اپلیکیشن های کاری، استفاده از تاکسی سرویس ها،…

4- تحلیل گری دیتا (Analytics)
استفاده از دیتا آنالیتیکس برای تحلیل نظرات شبکه‌های اجتماعی و …

5- قابلیت به روز رسانی (Update)
به روز رسانی سیستم عامل های خودرو، لوازم خانگی و…

6- توصیه گری(Recommending)
مثل اپلیکیشن‌های مسیریاب (map و …) ، اپلیکیشن های غربالگری پزشکی و. ..

7- قابلیت افزودن
واقعیت افزوده در آثار باستانی برای مشاهده آن چه در گذشته بوده است.

تحول دیجیتال
تحول دیجیتال

تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال یعنی بازآفرینی یک موجودیت برای موفقیت در عصر دیجیتال(با در نظر داشتن 7 قابلیت بیان شده در عصر دیجیتال) یا به عبارتی تحول دیجیتال یعنی ساخت موجودیتی در تراز عصر دیجیتال. این موجودیت می تواند یک سازمان، تیم، شرکت و یا یک کشور باشد.

تحول دیجیتال بیش از آنکه موضوعی فناورانه باشد یک موضوعی فرهنگی، اجتماعی، انسانیاست.

تحول دیجیتال به معنای دیجیتال‌سازی یا همان نسل اول عصر دیجیتال یعنی عصر الکترونیکی شدن(نسل اول فناوری‌ها) نیست. وقتی از تحول دیجیتال صحبت می‌کنیم یعنی صحبت از تغییر فرایندها، تغییر محیط کار، تغییر محیط تجربه ساز برای مشتری و ذینفعان، تغییر مدل کسب و کار، تغییر بازآفرینی یک سازمان از تفکر تا عملکرد است .

درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
آرشیو
خبر نامه


معرفی وبلاگ به یک دوست


ایمیل شما :

ایمیل دوست شما :



چت باکس




captcha


پیوندهای روزانه
  • آرشیو لینک ها
آمار سایت
  • کل مطالب : 2
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 2
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 38
  • بازدید کلی : 7380
کدهای اختصاصی